وطنیم انزلی دیر

+0 به یه ن

یوسف حسین زاده

yosef hoseynzade

نام شعری — یوسف

یوسف در سال ۱۳۲۱ خورشیدی در انزلی به دنیا آمد در نوجوانی پدر را از دست داد ضمن فعالیت در جهت کسب معاش از درس و مدرسه باز ماند تا در سربازی اندک سوادی در حدّ خواندن ونوشتن یاد گرفت. بعداز اتمام سربازی ازدواج نموده ، مخارج عایله‌ی پدری را هم به عهده گرفت. یوسف با داشتن صدای خوب، اوایل در جمع دوستان حلاوت نغعه‌ی خود را عرضه می داشت و به تاثیر از خوانندگان آذربایجان( باکو)، غزلیات (فضولی) (سید عظیم شیروانی) علی آقا(واحد) را زمزمه می کرد. همین شناخت در موسیقی بود که به محافل هنری راه پیدا کرد. کم کم شروع به سرودن شعر نمود.

یوسف در سه زبان ترکی، فارسی وگیلکی تبحر شعری داشت. ذوق سر شارش دوستان و آشنایان یوسف را به خودش جلب کرده بود. از هر انزلچی که سراغ شعر و هنر را می گرفتی، بلا تاخیر نشان کافه‌ی آرام یوسف را نشان می دادند. چای پز خانه ای را که در روبروی سینما گلسرخ انزلی باز کرده بود، محل تجمع شعرا و ادبا تبدیل شده بود. قلب استاد حسین زاده بسیار رئوف و حساس بود. با دوستان خود در عالم شعر و شاعری داستان ها داشت. شعر را خوب می شناخت. شیرینی شعر تر کی اش حلاوت خاص خود را داشت. تضمینی را که به غزل « بهجت آباد خاطره سی » استاد شهریار نوشته اند، در جای خود یک شاهکار هنری محسوب می شود. نهایتاً شاعر دلسوخته در فصل خزان۱۳۸۱ برگ بار بودن را به دیار نا کجایی باقی بست و نزدیک در ورودی از طرف چهار راه معروف به آخر خط گورستان انزلی سمت چپ بطرف مسجد گلزار شهدا به خاک سپرده شد.
بعد از وفات استاد یوسف حسین زاده، آثارش توسط بهبود مرادی خلاصه شرح حال وتعدادی اندکی اشعارش با همکاری اداره‌ی ارشاد در اولین سال مرگش در سال۱۳۸۲ چاپ و در بین حاضرین شرکت کننده در مجلس پخش گردید. دوّمین کتابش بنام گزیده‌ی اشعار یوسف در سال ۱۳۸۴ چاپ دوم در سال ۱۳۹۰ در ۱۵۲ منتشر گردید.
*مطالب از بهبود مرادی (وبلاگ انجمن شعر و ادب شیدا بندر انزلی)

غزل
آنا یوردوم وطنیم انزلی دیر
توپراغی جان و تنیم انزلی دیر
یارادان منده گوزل الهامی
شیرین اولسا سخنیم انزلی دیر
بولودی صبح شهی یاشیل دنیزی
اونا اخشار چمنیم انزلی دیر
دئمرم گول اونا عمری آز اولار
بلکه لعل یمنیم انزلی دیر
قیشینا گرچه حیاتیم چکیلیب
گئنه ده یاسمنیم انزلی دیر
دئمه ییز آیری ولایتدی منه
تورکم اما وطنیم انزلی دیر
وئرمرم تورپاغینی یوز ارمه
گرچه بیت الحزنیم انزلی دیر
یوسفم گوزلییر اولمکده منی
تا که بیلیسن کفنیم انزلی دیر



  • [ ]