تایماز

+0 به یه ن

بو یازیلارقلم داشیم تایماز جانابلاریندادیر

بهزاد بهزادی (زاده ۱۳۰۶ آستارا - درگذشت ۱۳۸۶ آمریکا) محقق، نویسنده، مترجم و پژوهشگر زبان ترکی آذربایجانی

دکتر بهزاد بهزادی فعالیت روزنامه‌نگاری را در دههٔ ۳۰ آغاز کرد. ترجمه فارسی دده قورقود، حماسه بزرگ مردمان ترک، تالیف فرهنگ آذربایجانی به فارسی و لغت‌نامه تشریحی زبان آذربایجانی (در سه مجلد) از آثار وی هستند. دکتر بهزادی حقوقدان، صاحب‌ امتیاز و مدیر مسئول فصلنامهٔ ائل دیلی و ادبیاتی بود. بهزاد بهزادی که به دلیل نارسایی خونی برای معالجه به آمریکا سفر کرده بود، هشتم اسفندماه 1386 در این کشور درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد.


برج ساعت بندر انزلی
برج ساعت انزلی واقع در محوطه پشتی بازار سپه (میدان انزلی) که قدمت آن به سال ۱۸۱۵ میلادی می‌رسد، ۲۸ متر ارتفاع دارد و به منزله فانوس دریایی بوده‌است که در ساحل انزلی و در دل دریا مشاهده می‌شود. این فانوس در سال ۱۲۳۰ تا ۱۲۳۴ هجری قمری در زمان حکومت ناصرالدین شاه توسط خسرو گرجی حاکم وقت ساخته شده‌ است و با روغن چراغ روشن میشده و برای راهنمایی دریانوردان به کار میرفته‌است. در سال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت این برج، ساعتی چهار سو بر فراز آن استوار گردید که بعد از تعویض و تعمیر در سال ۱۳۶۹، تا به امروز به درستی کار می‌کند.

مسجد مستوفی مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است و در رشت، خیابان استاد مطهری، بادی ا، نرسیده به بازار رشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۲۷۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بنا در محله استادسرای رشت واقع گردیده و در حدود سال های ۱۲۴۴-۱۲۴۲ ه-. ق توسط میرزا محمد طاهر مستوفی بنا گردیده و در دوره بعد توسط حاج شیخ مهدی لاکانی تعمیر و مرمت شده است . مسجد فعلی، بنایی به ابعاد ۳۰/۸×۷۰/۱۶متر است که پوشش آن در وسط بر روی سه فیلپا قرار می گیرد. در گوشه بنا، گلدسته آجری و در شمال بنا، مدرسه ای با شش حجره قرار دارد . پوشش داخلی، لمبه کوبی و پوشش خارجی، سفال سر است . در ضلع جنوبی شبستان مسجد، محرابی کاشیکاری با گچبری مقرنس ساده قرار دارد که در بالا و طرفین آن، نوشته هایی است . کتیبه بالای محراب، متضمن نام بانی، پادشاه دوران - فتحعلی شاه- و تاریخ ۱۲۴۲ ه-. ق است . کتیبه های داخل و دو طرف محراب نیز مورخ ۱۲۴۴ – ۱۲۴۳ه-. ق هستند . کاشیکاری آنها نیز عمل استاد محمد تقی کاشی پز قزوینی است . در کنار مسجد، تکیه ای بوده که بعدها از بین رفته است.



  • [ ]